Beter slapen zonder pillen.

Hoe kunnen we beter slapen zonder pillen?

Medicatie wordt vaak gezien als een snelle gemakkelijke oplossing voor slaapproblemen. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat psychologische therapie (vnl., cognitieve gedragstherapie) meer effectief is tegen slapeloosheid en meer langdurige positieve effecten heeft dan een slaappil. Hieronder volgen 10 concrete tips om je al op weg te helpen:

 

  1. Probeer steeds op hetzelfde uur te gaan slapen.
  2. Probeer een constant aantal uren te slapen (bv. steeds 8 uur per nacht).
  3. Drink of eet geen cafeïne 4 tot 6 uur voor je gaat slapen en minimaliseer het gebruik ervan overdag.
  4. Vermijd alcohol en zware maaltijden voor je gaat slapen.
  5. Rook niet, zeker niet vlak voor je gaat slapen of wanneer je ‘s nachts wakker bent.
  6. Probeer regelmatig wat te bewegen/sporten (maar niet vlak voor je gaat slapen).
  7. Vermijd lawaai, licht, en overdreven warme en koude temperaturen in de slaapkamer.
  8. Probeer wakker te worden zonder een alarmklok.
  9. Als je toch een alarmklok gebruikt, gebruik niet de ‘snooze’ functie maar sta onmiddellijk op. De ‘snooze’ functie deelt namelijk je slaap op in deeltjes die minder verkwikkend zijn en verkort je REM-slaap.
  10. Werk niet tot vlak voor je gaat slapen, of doe dan ook geen andere belastende mentale activiteiten. Constant ‘online’ zijn (Twitter, Facebook, e-mail) behoort dus ook tot deze categorie van activiteiten.

 

Extra weetjes:

– De behoefte aan slaap vermindert niet met de leeftijd (dus die mythe blijkt niet te kloppen). De mogelijkheid om 6 tot 8 uur aan een stuk te slapen kan wel verminderen met de leeftijd.

– Als je met een slaapprobleem zit dat steeds terugkeert of al langer dan enkele weken duurt, is het een goed idee om te gaan praten met een dokter of een psycholoog.

Onze psychologe Lien Van de Velde zal vanaf midden 2015 bereikbaar zijn in onze praktijk.

 

We duimen voor jouw gezondheid!

Lien, Emmy, Ilse en Koen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.