START TO RUN

Het voorjaar komt eraan en in deze periode besluiten veel mensen te gaan hardlopen. De redenen kunnen verschillend zijn.
Het is nooit te laat om te beginnen :
Hardlopen is niet alleen voorbehouden aan de jeugd. Voor ouderen en mensen die geplaagd worden door stress en/of overgewicht, is training van het uithoudingsvermogen juist heel belangrijk. Dit zorgt voor een sterker en gezonder hart en vermindert gezondheidsrisico’s zoals hoge bloeddruk en overgewicht.

  1. Wandelen als introductie :
    Alle begin is moeilijk. Zijn uw huidige conditie en gezondheid dusdanig dat u zich niet kunt voorstellen ooit te kunnen hardlopen, dan is wandelen een goede vorm van voorbereiding. Ook mensen met een overgewicht van meer dan tien kilo doen er verstandig aan eerst met een wandel programma te beginnen.
  2. Alleen is maar alleen : 
    Voor velen is beginnen wellicht gemakkelijk, terwijl het vervolg steeds moeilijker wordt. Daarom is het raadzaam mensen uit uw omgeving bij uw initiatief te betrekken. Zelfs voor toppers kan het iedere dag weer even moeilijk zijn om te beginnen. Vooral als het regent of hard waait. Als u met anderen traint, is er altijd wel iemand die het voortouw neemt. U mag overigens gerust een keer overslaan, maar u zult ontdekken dat regelmaat de basis vormt van een gezonde conditie.
  3. Lang niets gedaan ? Laat u keuren !
    Heeft u een tijd niet gesport ? Is uw leven veel te gehaast en gestrest geweest ? Dan is het verstandig om u eerst te laten onderzoeken. Een keuring is aangeraden in de volgende gevallen :

    • overgewicht
    • problemen met het hart
    • ademnood
    • chronische oververmoeidheid
    • totale ongetraindheid
    • ouder dan veertig jaar

Beginnersschema : 2 tot 3 trainingen per week, voorafgegaan door een warming-up en gevolgd door een cooling-down(zie tip van 03 maart)

  1. Week 1 : 1 min hardlopen en 2 min wandelen. Doe dit 6 maal, gevolgd door 2 min hardlopen. Totale duur hardlopen: 8 minuten.

Deze tip met het loopschema loopt verder tot 10 weken om  volledig te zijn. Uiteindelijk komen we in week 10 aan 20 minuten hardlopen.

Laat maar weten wie meedoet en hoe het loopt.

We duimen voor je succes!!

Emmy, Lien, Ilse en Koen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.